הכללים בקצרה:

כל שחקן מקבל 13 קלפים, יש סבב הכרזות שבו נקבע השליט (מי שהכריז הכי הרבה קובע את הצורה).
לאחר מכן כל שחקן מכריז בתורו, כאשר לאחרון אסור להשלים ל-13.
עמידה בהכרזה: ההכרזה בריבוע +10.
שיטת הניקוד היא פרוגרסיבית מבחינת הנפילות:
הכרזת 1-4: -5 לכל נפילה.
הכרזת 5: -10 לכל נפילה.
הכרזת 6: -15 לכל נפילה.
הכרזת 7 ומעלה: -20 לכל נפילה.
0 בדאון 1 - +30 / -30 (עם אפשרות לקזז 10 על כל לקיחה נוספת)
0 בדאון 2 +40 / -40 וכו'.
0 באפ - +5 / -5.

משחק סטנדרטי: 24 סיבובים. (שעתיים בערך)


כללי הוויסט:

מה זה וויסט ישראלי ?

וויסט ישראלי הוא משחק קלפים מסוג משחקי ה"לקיחה" או "הצבע השליט" (Trump Card). המשחק הוא גרסה של משחק הוויסט הקלאסי, אשר התפתח בקרב חיילי צה"ל בשנות השמונים של המאה העשרים, ועודו פופולרי בקרב חיילים ומטיילים.

דירוג הקלפים בוויסט

הקלפים מדורגים על פי צורתם ועל פי מספרם. הדירוג על פי מספרים מהחזק לחלש: אס (A), מלך (K), מלכה (Q), נסיך (J), ‏ 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.הדירוג על פי הסימן מהחזק לחלש:  ללא שליט NT, עלה♠, לב♥, יהלום♦, תלתן♣.

חלוקת הקלפים

סיבוב במשחק מתחיל בחלוקת כל הקלפים לארבעת השחקנים. המחלק מתחלף כל סיבוב עם כיוון השעון כך שתמיד השחקן שיושב משמאלו של המחלק הנוכחי יחלק בסיבוב הבא. כל שחקן מקבל 13 קלפים שנשארים מוסתרים מעיני שאר השחקנים.

הכרזות

וויסט ישראלי הוא משחק בו מתקיימים שני סיבובי הכרזות: הכרזה הקובעת את השליט, והכרזת חוזה.

  • ההכרזה הקובעת את הסימן השליט מתקיימת באופן הבא:
  1. לאחר חלוקת הקלפים, השחקן היושב משמאלו של המחלק "מדבר". הוא יכול לבחור אחת משתיים: לומר pass, או להכריז. הכרזה כוללת מספר לקיחות עתידי (חוזה) בהינתן שליט נתון. למשל: 5♥ משמעה: "אם השליט יהיה לב אני מתחייב להכריז חוזה של 5 לפחות". כלל בסיסי הוא שההכרזה המינימלית בשלב זה היא 5. במילים אחרות, אם השחקן לא מוכן להתחייב לקחת 5 לפחות, הוא אומר pass.
  2. בשלב הבא מגיע תור השחקן שיושב משמאלו של הדובר הקודם "לדבר". הוא יכול לומר pass או להכריז הכרזה גבוהה יותר מזו שכבר הוכרזה. הכרזה גבוהה יותר יכולה להיות גבוהה בצבע (למשל 5♠ גובר על 5♦), או בכמות (למשל 6♥ גובר על 5♠).
  3. סבב הדוברים ממשיך.
  4. ההכרזה הקובעת את הצבע השליט נקבעת לאחר שנאמר שלוש פעמים pass ברצף. כלומר - כל השחקנים אישרו שאין ברשותם הכרזה גבוהה יותר מהאחרונה שהוכרזה.
  5. אם לאחר סבב בודד לא נקבע "סימן שולט", הקלפים מחולקים מחדש.
  • הכרזת חוזה

לאחר שנקבע מהו הצבע שליט, מגיע סיבוב הכרזות נוסף בו נקבעים ה"חוזים" - היינו מספר הלקיחות אותו מתחייבים השחקנים לקחת. השחקן שהכריז על הצבע השליט (המכריז) מכריז כמה לקיחות ייקח (מתוך 13 לקיחות אפשריות). ההכרזה שלו חייבת להיות על מספר לקיחות הגדול או השווה למספר שאיתו קבע את הצבע השליט. השחקן שמשמאלו מכריז אף הוא, וכך גם השניים הנוספים. חשיבות מיוחדת יש לשחקן האחרון שמכריז: מאחר שאסור שסך כל ההכרזות יהיה 13, שכן אז ייתכן מצב שיעמדו כל השחקנים בהכרזותיהם. לכן השחקן האחרון הוא המכריע האם יהיו יותר הכרזות ממספר הלקיחות (משחק up או over) או פחות הכרזות ממספר הלקיחות (משחק down או under). פירושו של משחק Up הוא כי לפחות אחד מהשחקנים ייקח פחות משהכריז, ולפיכך יש לקחת כמה שיותר לקיחות. פירושו של משחק down הוא כי לפחות אחד מהשחקנים ייקח יותר משהכריז, ולכן יש להיזהר בקלפים שלוקחים. מחד- יש יתרון לשחקן שמכריז אחרון - שהרי הוא היחידי שידע בוודאות את התמונה הכוללת של ההכרזות. מאידך- יש לו חיסרון - ההכרזה הסוכמת את סך כל ההכרזות לשלוש עשרה אסורה עליו. זו מגבלה חמורה - שהרי, בהסתברות גבוהה ובהינתן שחקנים מנוסים וראציונליים - זו תהיה בדיוק ההכרזה הכדאית לו ביותר. 

סיבוב במשחק

לאחר שקיבלו השחקנים קלפים והכריזו על השליט, משחקים השחקנים בסיבובים. המכריז שם את הקלף הראשון בסיבוב, ושאר השחקנים חייבים לשים קלף מאותו סוג אם יש כזה ברשותם. אם שחקן אינו יכול לשים קלף מאותו סוג הוא יכול לזרוק קלף כלשהו שאינו שליט (ואז הוא יפסיד את הלקיחה בוודאות, ללא תלות בגובה הקלף שזרק), או שהוא יכול "לחתוך" בעזרת קלף שליט. לאחר הנחת ארבעת הקלפים, מי שזרק את הקלף החזק ביותר הוא הזוכה. קלף מן הצבע השליט, חזק יותר מקלף מצבעים אחרים. השחקן שלוקח את הסיבוב הנוכחי הוא זה שמוביל בסיבוב הבא. מהלך לדוגמה (היהלום הוא השליט): שחקן א' מוביל עם 9♣, שחקן ב' Q♣, שחקן ג' 7♦ שחקן ד' 8♣. (נשים לב שלשחקן ג' לא היו תלתנים, אחרת היה חייב לשים תלתן) לכן הוא עומד בפני שתי אפשרויות, להיפטר מקלף שאינו חותך, או לשים חותך ולנסות לקחת את הלקיחה. לשחקן ד' היו תלתנים ולכן הוא היה חייב לשים אחד, לכן שחקן ג' ששם את החותך לוקח את הסיבוב. אם לדוגמה לשחקן ד' לא היה תלתן, הוא היה יכול גם לחתוך עם חותך גבוה יותר מ-7 ולקחת את הלקיחה. כאשר משחקים ללא שליט, הכללים זהים אולם כמובן שלא קיימת אפשרות לחתוך (שכן אין שליט). במקרה זה שחקן שאין בידו קלף מהסוג שאיתו פתח המוביל בתור, בהכרח מפסיד את הלקיחה. 

מטרת המשחק

מטרת המשחק היא לעמוד בהכרזה על מספר הלקיחות, ולהימנע ממצב של יותר או פחות לקיחות ממה שהכריז השחקן.
משחק סטנדרטי בוויסט אונליין הוא 24 סיבובים. (בערך שעתיים)
בתום המשחק מי שצבר הכי הרבה ניקוד, ניצח. שאר השחקנים מדורגים לפי הניקוד - שני, שלישי, רביעי.

הניקוד

  • ככלל, (בחריג של שחקן שהכריז 0, ראו להלן) אם עמד השחקן בהכרזתו, יקבל את מספר הלקיחות בריבוע ועוד עשר. למשל - אם הכריז השחקן כי ייקח שלוש לקיחות ועמד בהכרזה זו - יקבל 19 נקודות.
  • ככלל, אם לא עמד השחקן בהכרזתו יקבל קנס על אי עמידה. לשחק שהכריז 0 יש חוקים מיוחדים, ראו להלן. לשאר ההכרזות, שיטת הניקוד לנפילה:
    בוויסט אונליין נהוג לשחק בשיטה הפרוגרסיבית - גודל הקנס על כל לקיחה שלקח יותר או פחות מן המספר שהכריז יקבע לפי גובה הכרזתו.
    להכרזה של 1 עד 4, גובה הקנס הוא 5 נקודות לכל נפילה.
    להכרזה של 5 - 10 נקודות.
    להכרזה של 6 - 15 נקודות.
    להכרזה של 7 עד 13 - 20 נקודות לכל נפילה.
  • אם הכריז השחקן שייקח אפס לקיחות ועמד בהכרזתו: אם המשחק ב down 1 (כלומר 12 הוכרזו) יקבל 30 נקודות. אם המשחק ב down 2 יקבל 40 נקודות וכן הלאה. אם המשחק ב up, יקבל השחקן 5 נק' בלבד על עמידה 0 או -5 על נפילה, ויתווספו לו 5 נק' על כל לקיחה נוספת.
  • אם הכריז השחקן שייקח אפס לקיחות ולא עמד בהכרזתו: ייקנס השחקן ב-30 נקודות עבור לקיחה אחת ויקבל חזרה 10 על כל לקיחה נוספת. כלומר אם הוכרז שייקח 0, ולקח לקיחה אחת ייקנס ב30 נקודות, אם לקח שתי לקיחות יצטמצם הקנס ל-20 נקודות, וכיוצא בזה. ברור שברגע שהשחקן שהכריז 0 לקח אפילו לקיחה אחת, עליו לשאוף לקחת כמה שיותר לקיחות מאותו הרגע, על מנת לצמצם את הנזק.

הדבר הופך הכרזת אפס למסוכנת מאוד (עקב הסיכון למינוס גבוה), כמו כן הכרזה באפס עשויה להכניס רכיב כאוטי למשחק, למשל, משחק בdown, שבו האפס לקח לקיחה אחת, עשוי להפוך במהירות למשחק בup, עקב לקיחות נוספות שייקח השחקן (תופעה המכונה בסלנג "הלך הunder"). 

מקור: וויסט ישראלי, ויקיפדיה.